A Nincs online folyóirat állandó reflexiós bázisa a Beltér, a Kritika rovat alrovata. A hetente kétszer megjelenő reflexiók a folyóiratban közölt verseket és prózákat szemrevételezik, maximum 300 szóban. Az így létrejövő szövegek célja, hogy az első impresszió erejével felhívja a figyelmet a textusok erősségeire és esetlegesen opciókat nyújtson a gyengeségek kiküszöbölésére. A Beltér kritikusai Tóth Ramóna Mirtill, Szabó Máté, Pinczési Botond és Szűcs Anna Emília.
Pinczési Botond reflexiója
Kubó Cintia
Perspektíva
Mosógép zakatolása,
danse macabre.
Szögletes a plafon és fehér,
négy sarka van,
kettő széle rövidebb a másik kettőnél.
Minden olyan
-talan, -telen.
Második emeleti ablakból kibámulva
egymagas vagyok az utcai betonból kinőtt fával.
Ha lemegyek és mellé állok,
az nálam sokkal magasabb.
Redőnyön át
kevés fény szűrődik be.
Szomjaznak a szekrény tetején élő növények
még akkor is, ha isznak.
Kilincs nélküli ajtó,
ez csak egy szoba.
Ahogy a Perspektíva cím is jelzi a látvány bizonyos szempontú megképződése szervezi a verset. Innen nézve állíthatjuk, hogy egy ekphrasis típusú szöveggel van dolgunk, amely „egy szoba” és környezete leírását kivitelezi. Azonban, mint a legtöbb ekphrasis ez a vers is problematizálja a versbeszélő beazonosíthatóságát, ugyanis a leírásba beékelődő feltételes mód („Ha lemegyek…”) vagy a fosztóképzőket felsoroló megszólalás („Minden olyan / -telen, -talan”) explicitebb módon is jelzik az elfedés, a megfosztás mechanizmusait, pontosabban, hogy a valamiről való beszéd, valaminek a leírása éppen a szubjektum önmagáról való beszéde helyett végrehajtott nyelvi pótcselekvésként is értelmezhető.
Úgy tűnik, hogy minden megszólalás egyszerre jelöli ki a lírai hang pozícióját (ablakból, mosógépnél, redőny mögött, plafont bámulva stb.) és egyszerre rögzíti a beszélőtől való eltávolodást a dolgok leírásával. Ez a változékony fókuszpontokat meghatározó, mégis a kép mélységével, távolságával játszó ábrázolástechnika egy vertigo-effektusszerű működést inszceníroz, amiben a verskezdő sor épp forgásban lévő mosógépe, és a két igazságérték között oszcilláló antinómiák („Szomjaznak a szekrény tetején a növények / még akkor is, ha isznak.”) szintén megerősítenek, vagy kiolvashatóvá válik egy illuzórikus zuhanás is az ablakból való lenézés és a fa mellé állás egymást követő versmondatok által. Mindennek kifejtésére, azért volt szükség, mert a vertigo-effektus bár olyan elvontabb téteket is mozgat, mint például a világ pontos rögzíthetetlensége, de egy életvilágbéli jelentésrétege is van, mégpedig egy rosszullét, akár egy collapsusszerű állapot megidézése, ami a vers tulajdonképpeni élményvilága.
A rosszullét kapcsán pedig elmondható, hogy a verset elkezdő és azt befejező versszakok tartalmilag és pozíciójukat tekintetbe véve is bezárják a verset, így a szobába − vagy autopoétikusan a versbe − zárják a lírai ént, ahonnan nincs kijárat („Kilincs nélküli ajtó”), csak az ablakból való kizuhanás. Így válik érthetővé a haláltánc is, amely a már kifejtett térpoétikai eljárásokkal összekötve erősen idézi Arany Jánost. Bár nem sokat nyernénk vele, ha valamiféle „karanténszövegként” kategorizálnák a Perspektívát, mindenesetre annyi biztosan állítható, hogy a bezártságból való kiszakadás élményvilágával dolgozik.
Pinczési Botond tanárszakos hallgató. Egyre kevésbé érdeklik új dolgok. Így maradt neki a költészet, a hermeneutika, illetve, hogy harmadik személyben írjon magáról. Ez általában kritika, vers és recenzió formájában történik meg vele, de színházcsinálással is foglalkozik. Eddig mindenki azt mondta mi Nincs, talán csak mind rólunk beszéltek.
Comments