A Nincs online folyóirat állandó reflexiós bázisa a Beltér, a Kritika rovat alrovata. A hetente kétszer megjelenő reflexiók a folyóiratban közölt verseket és prózákat szemrevételezik, maximum 300 szóban. Az így létrejövő szövegek célja, hogy az első impresszió erejével felhívja a figyelmet a textusok erősségeire és esetlegesen opciókat nyújtson a gyengeségek kiküszöbölésére. A Beltér kritikusai Tóth Ramóna Mirtill, Szabó Máté, Pinczési Botond és Szűcs Anna Emília.
Pinczési Botond reflexiója
Endrey-Nagy Ágoston - Egy szem lehetőségei
Ha meguntad a szemed színét,
egyszerűen kezdj el gyűlölni valamit.
Mint apám: ha zsidókról beszélt, szeme órákra besárgult,
és egyre nehezebben szürkült vissza.
A könyvégetések lángjai az egész íriszt kitölthetik.
Az égő papírhalom beragyogja az arcokat
és pernyét köp a fogsorokra,
évtizedre beszürkülnek a mosolyok.
Apám fognyakaira korom rakódott,
évek alatt füstössé vált nevetését
három lépésről érezni.
Ezért szoktam rá a rágózásra: félek, hogy
egyszer megérzem gyűlöletét a szájszagomban,
és összevarrom a szemhéjaimat.
Van, hogy egy jól működő szöveggel diskurzusba kerülni annyit tesz, mint azt kifejtettebben újramondani (tehát kicsit félreérteni), mert tematikusan jól körülhatárolható, valamint a megszólalás pozíciója, motiváltsága érthető. Az Egy szem lehetőségei egy ilyen vers, amelyben a szubjektum megképződése az apával való viszonyon, az apa által hátrahagyott történeti örökségen keresztül zajlik. De milyen szubjektum jöhet létre a valaki másról való beszélés által és mennyiben lehet szó egyáltalán öröklésről az örökségtagadás szándéka esetén? Tagadni lehet, azonban e beszédaktus már mindig is együtt jár a letagadott dologról való egyidejű beszéddel. Bár a versmondatokban nincsenek tagadószavak, a szülő szemével és szájával azonosulás színre viszi a tagadás előbb felvázolt működését, mert egyszerre hívja fel a figyelmet a testi adottságok (például szemszín, fogak) önkéntelen genetikai továbbvitelére, mintha a testtel a tettek is öröklődnének, és egyszerre elhatárolódik, megtagadja a szülőt a saját test tapasztalata révén (például szájszag, saját szem összevarrása).
Ebből a szempontból lehet érdekes az apa szerepe. Az „évek alatt füstössé vált nevetését” sor a krematóriumok füstjébe száműzi az apát, mintha nem is ágens lett volna, hanem egyike az áldozatoknak. Ennek ellenére a könyvégetés és a gyűlöletbeszéd egyértelműen a nácizmus eseményeinek egy olyan aktív szereplőjévé avatják őt, akinek így egy destruktív örökséget kell magával cipelnie és továbbadnia. A destrukció átvétele az utolsó versmondat képzavarában válik olvashatóvá, hiszen a szem mint befogadásra és a száj mint verbális kifejezésre szolgáló érzékszervek diszfunkcionálisak lesznek, ugyanis az eltömött száj elmondhatatlanná, a bepiszkolódott szem pedig befogadhatatlanná (ezzel együtt elfogadhatatlanná) teszik az örökséget. Ebben az értelemben olvashatjuk az elmondhatatlan elmondási kísérleteként, tagadásaként ezt a verset.
Pinczési Botond tanárszakos hallgató. Egyre kevésbé érdeklik új dolgok. Így maradt neki a költészet, a hermeneutika, illetve, hogy harmadik személyben írjon magáról. Ez általában kritika, vers és recenzió formájában történik meg vele, de színházcsinálással is foglalkozik.
Eddig mindenki azt mondta mi Nincs, talán csak mind rólunk beszéltek.
Comments